Якою буде "автоцивілка" в недалекому майбутньому

Сьогодні весь процес не простого механізму обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності автовласників регулюється законом, який був прийнятий в липні 2004 року, і звичайно ж за 17 років він сильно застарів і не відповідає новим реаліям. Тому як деякі страховики, так і їх регулятор - Національний банк України зараз дуже активно працюють над створенням нового документа, який значно збільшить захист потерпілих в ДТП. Крім того, в основу законопроекту закладаються норми міжнародної Директиви моторного страхування європейського союзу, а саме вільне ціноутворення, обов'язковість виплат, пряме врегулювання, виплати без зносу, виплати на СТО і т.д.

Для того щоб розібратися, як це відіб'ється на кожному власника поліса ОСЦПВ і потерпілих в ДТП розглянемо основні моменти майбутнього документа, які з дуже великою ймовірністю будуть діяти.

І так перше - вільне ціноутворення.

Тобто регулятор не буде встановлювати фіксований розмір базового тарифу і масу коефіцієнтів, які впливають на кінцеву ціну поліса. Чи варто побоюватися того, що ціни на ОСЦПВ виростуть "до небес" думаємо немає. По-перше, і зараз страхові компанії, завдяки коефіцієнтам, можуть значно підвищити вартість "автоцивілки", але вони цього не роблять, оскільки працює ринковий механізм - навіщо купувати дуже дороге якщо є дешевше такої ж якості. Чим більше ціна, тим менше буде клієнтів, а це втрата бізнесу. Тим більше, що конкуренція на ринку ОСЦПВ велика - більше 40 компаній. Є з чого вибирати.

Друге - обов'язковість виплат.

Можна сказати, що вже зараз зі зміною регулятора, припинилася практика виходу страхових компаній "по-англійськи" -це коли сьогодні компанія продає поліси, а завтра її офіс закритий і виплачувати відшкодування по ОСЦПВ нікому. І Моторне бюро особливо допомогти не може, оскільки має право виплачувати тільки після визнання судом компанії банкрутом, а на це йде роки. З прийняттям нового закону ця несправедливість буде усунена, і виплата проводитиметься відразу.

Трете - виплата без "зносу запчастин".

Оскільки в Україні середній вік автомобіля складає від 19 до 24 років, то більшості автовласникам, зробленої виплати ніколи не вистачає на ремонт автотранспорту, оскільки чере  облік "зносу запчастин", вона, в середньому, становить 50% -70 % від необхідної суми. Планована зміна законодавства, яка скасує цю норму, дозволить після ДТП відновити автомобіль таким, яким він був до аварії.

Четверте - значно виростуть суми по виплатах.

Планується, що виплата за нанесення шкоди життю та здоров'ю складе 1 млн грн на потерпілого і 5 млн грн на одне ДТП. А це означає, що вистачить грошей і на операції, в разі необхідності, і на відновлення здоров'я. Що стосується виплат на відновлення майна, то вони будуть збільшені до 500 тис. грн на одного потерпілого і 2,5 млн грн на один страховий випадок.

П'яте - що стосується швидкості виплат.

Закріплена чинним законодавством норма в 90 днів, в які страховик повинен виплатити відшкодування з моменту подачі заяви, схоже залишиться, оскільки згідно зі ст.22 Евродеректіви виплата повинна бути здійснена протягом 3 місяців, а далі включається режим пені. Тому, в цьому випадку сподіватися, залишається на конкуренцію між компаніями, які будуть зацікавлені платити швидше з метою залучення нових клієнтів і пряме врегулювання.

Шосте- пряме врегулювання.

Яке зараз існує як добровільне і багатьом страховикам не цікаво, а стане обов'язковим. Тобто буде припинена лотерея: чи був поліс ОСАГО у винуватця ДТП надійної страхової компанії, яка швидко платить, чи ні? Після прийняття закону і добре прописаної схеми прямого врегулювання, виплату буде здійснювати компанія, у якої був куплений поліс, а потім сама вимагати регрес зі страховика - винуватця ДТП.

Найцікавіше, що і Національний банк України, і страховики, і Моторне бюро, і головне автовласники зацікавлені в зміні законодавства і введення цих норм. Залишилося сподіватися, що таке одностайність дасть поштовх швидкому прийняттю документа.

Тому поки сьогодні залишається сподіватися на продажі надійних полісів, як по нашій, по суті Британської методики, відбору страхових компаній щоквартально шляхом аналізу їх показників по швидкості виплат, рівню офіційних скарг постраждалих клієнтів.